Nl: we naderen Pyreneeën - Reisverslag uit Orthez, Frankrijk van ineke et jean-françois cornet - WaarBenJij.nu Nl: we naderen Pyreneeën - Reisverslag uit Orthez, Frankrijk van ineke et jean-françois cornet - WaarBenJij.nu

Nl: we naderen Pyreneeën

Blijf op de hoogte en volg ineke et jean-françois

04 Juni 2014 | Frankrijk, Orthez

Dinsdagochtend 20 mei: op om 6.30 en weg om 8.45: record. Na een uur begint het te regenen en dat duurt de hele dag. We hebben veel paden door de wijngaarden. We eten tussen de middag in Monsegur. Er is nog een groep mannen: fotografen. Een is zeer geïnteresseerd in JF, man met poncho, hoed en pijp... Zeer fotogeniek( niet poseren, weg kijken...!) we praten nog wat met een ander uit de groep die ons een fles wijn geeft en ons goede reis wenst. Bij St Gemme vragen we een terrein aan een man die in de wijngaard werkt. Geen probleem, hij komt met ons mee, sluit het hek aan het andere eind, drinkt wat met ons en komt later nog droog hout brengen voor vuur. Helaas begint het weer te regenen en onweren en het regent de hele nacht.
Woensdag doen we onze regenkleding aan; ons zullen ze vandaag niet hebben. Echter het blijft droog en we zweten nu zo erg dat we nu ook nat zijn maar van binnenuit...:).vlakbij Reole na veel asfalt vinden we weer een pad, na enkele meters echter schrikdraad, terwijl Gr. er naast staat aangegeven. We besluiten maar te gaan eten, mooi uitzicht over Reole. Daarna grote wegen te nemen met veel vrachtverkeer, niet te vermijden want we moeten over de Garonne. Vlak voor de brug (smalle metalen brug) begint het te onweren en sort het met bakken naar beneden. Joli coeur moet poepen op de brug, Lily maakt rechtsomkeer, maar we komen toch aan de andere kant zonder ongelukken. Het blijft echter stortregenen...
We stoppen in Bassane, Molen van Piis, plaats voor pelgrims maar alles is gesloten; toilet, water. We blijven toch en de zon komt s'avonds terug.
Joli coeur en indigo vervellen op hun neus vanwege bestrijdingsmiddelen voor wijngaarden. Als je naar de mensen hier luistert, kan je beter geen wijn meer drinken zoveel rotzooi als er gebruikt wordt. Nu we de Garonne over zijn zien we minder wijngaarden en veel meer cultuur. Eerste hooi is binnen.en er staan veel oude droogruimten van hout voor tabak.

Donderdag weer een bijzondere ontmoeting. Op de weg stopt een auto, man begint te praten en biedt ons mais voor paarden aan. We gaan 500 meter terug op onze weg, bij een oud klooster en kerk , een fantastische plek, woont dit echtpaar met 6 kinderen. Ze hebben er weer wijn geplant, een gite gemaakt en het is er zo mooi! We worden uitgenodigd om met ze te lunchen. Hij heeft een droom om op zijn 60e de weg van Jean Jacques de Compostela te paard te doen. En dat is volgend jaar. We hebben weer genoten van deze ontmoeting en het warme onthaal.
Dank zij charme van JF vinden we een plekje bij een kasteel in Auros via secretaresse van de burgemeester. De kasteelheer komt zelf nog even langs s'avonds en we kunnen douchen in een speciaal plekje voor pelgrims ( keuken, twee slaapkamers, douche , toilet.) We slapen in tent bij paarden met mooie zonsondergang .
Vrijdag hebben we een mooi pad langs meer maar op een gegeven moment een brug (laag) van 60 cm breed en 30 meter lang... JF gaat er eerst met indigo over, alles gaat prima. Daarna met Lily die halverwege door een boom gehinderd wordt met haar bepakking; ze glijdt uit in de modder maar weet er ook weer direct uit te komen. Met Joli Coeur gaat ook alles goed. Voor de rest asfalt; we zien Basas aangegeven voor 6 km, na een half uur 8 km..... Een hond volgt ons sinds het middageten, geen mogelijkheid om hem kwijt te raken, hij loopt voor de auto's,gaat tuinen in en rolt over de weg... Aangekomen in Basas raken we hem kwijt, Basas is een grote stad voor ons, JF wil graag gauw weg, we vinden aan de rand van de stad een plek in een tuin van een huis wat ze aan het restaureren zijn, dankzij charme van JF. S'avonds eten we pizza van pizzacamion die op 150 meter van ons af staat. En hij was lekker! S'avonds regent het weer....
Zaterdag volgen we een oude spoorrails, als maar rechtdoor. Enkele hindernissen zijn de bruggen die in slechte staat zijn waardoor we steil naar beneden moeten afdalen en weer steil omhoog. Maar alles gaat goed en Lily is in dit soort gevallen een kei! Gedurende 15-20 km zit je in het bos zonder huis of mens te zien... We zijn gestopt in Capitieux, een toilet,water op gemaaid gras waar nog een andere tent staat. Bakker heeft oud brood voor paarden en de slager magret de canard voor ons, klaargemaakt op vuurtje, heerlijk!
Zondag vervolgen we onze reis op het oude spoor,het regent weer behoorlijk. A Bourgion-Berconce nemen we voor de eerste keer een chambre d'hotes : douche,kamer, toilet,en avondeten en ontbijt klaargemaakt. Wel raar om weer binnen te zijn. Onze was wordt gewassen en in de nacht is het droog op het droogrek.
Maandag weer regen, wel mooie zandpaden door pijnboombossen.
Volgende halte is Rocquefort, naast een wei met geiten. Mooie ontmoeting met toekomstige eigenaren van dat terrein die die dag gehoord hadden dat ze het konden kopen. Ze hadden ons ook door Rocquefort zien komen, hun dochter is helemaal weg van paarden; 12 jaar en al 7 jaar paardrijles. Ze komen terug met mais voor paarden en apero met paté en juranconwijn. We brengen weer een fijn moment door met "vreemden".
Dinsdag veel asfalt, veel gelopen, zon en warm, we zijn behoorlijk moe als we een terrasje aandoen waar serveerder aan Johnny vraagt: John Wayne?
We stoppen in Bugue , oud station, water en banken en tafels. Door charme van JF wordt er haver bezorgd voor paarden door dame die langs fietste en aan de praat raakte met JF.
We eten samen met Spaans meisje die in autobussen slaapt met haar twee honden met rasta... Haar Marokkaanse vriend zit in montmarsan in de gevangenis voor marihuana, nog 10 maanden te gaan, al een jaar achter de rug. Ze bezoekt hem elke dag.
Woensdag hebben we regen en we bellen vriend van pierrot waar JF zijn nieuwe schoenen heeft laten sturen, een schoen is helemaal ingescheurd en s'avonds heft ie wit uitgeslagen voeten.. We kunnen daar s'avonds terecht, moeten wel langs een zeer drukke weg lopen met veel grote vrachtauto's die naar Spanje reizen. Angstige momenten maar paarden en Lily waren zeer geconcentreerd, alles gaat goed.
We blijven donderdag (Hemelvaartsdag ) daar, doen boodschappen eenmaking eten klaar. Vrijdag is pakje er nog niet, we vertrekken toch, Olivier en zoon gaan met ons mee. Om naar St sever te gaan, 13 km over die grote weg, wij omzeilen hem en maken meer dan 20 km. Rond 12 uur draaien vrienden om en gaan wij met zijn 2 en verder ; net tijd om regenkleding aan te trekken, het plonst weer met bakken de hemel uit.

We zien onderweg heel wat dieren: koeien uiteraard, schapen, paarden maar ook rose biggetjes: die nieuwsgierig naar ons toe renden, 1 tegen electriciteit , gilde het uit en onze paarden en Lily er vandoor...:)
Ook het gefladder van enkele tientallen eenden laat ze schrikken; en we zien veel eenden hier,streek voor les confits...

Zaterdag een fijne dag, zon, kleine weggetjes, stoppen in Hagetmau. Drinken wat op terras, plaatselijk tv station vraagt of ze ons mogen interviewen. Dus je kunt ons zien op canalHA vanaf donderdag geloof ik.... Camping heeft geen plaats voor paarden en we gaan verder. Vinden plekje bij iemand die zelf ook Jacques de Compostela heeft gedaan, bij familieboerderij. Als we alles afzadelen komt het met bakken de lucht uit, we zijn tot onze onderbroek nat. Buurvrouw vraagt ons bij haar te komen schuilen, warme chocomelk, koffie, kleren gedroogd en gewassen en s'avonds daar gegeten en de volgende dag daar ontbeten... Wat een gastvrije en aardige mensen....
Zondag een kleine etape; onze knieën willen die dag niet... In Beyries slapen we in feestzaal , onderkomen voor pelgrims. De douche is tussen twee urinoirs... Maar is heerlijk!
Maandag 2 mei : het begint weer glooiend te worden, mooie kleine weggetjes , mooie uitzichten. Bij meer van Orthez wijzen politie te fiets ons terrein aan waar we kunnen gaan staan.
Dinsdag omzeilen we Orthez via het noorden en als we picknicken stopt voorzitter motorclub , heeft zelf merrie en is zeer geïnteresseerd in rando's. Hij wijst terrein van motorclub aan in St Suzanne waar we nu staan. Het regent de hele ochtend al. We wachten op pakje met schoenen van JF; wordt zometeen door Olivier gebracht. Waarschijnlijk blijven we hier tot morgen als het regenen niet ophoudt.. Voor de komende dagen wordt droog weer voorspeld met voor vrijdag 35 graden..

Het gaat dus allemaal goed, paarden zijn in vorm, wij ook, zeker na deze korte etappes en rustdag. Klaar voor de Pyreneeën ! Hebben er zin in. Bedankt voor jullie commentaar , doet ons plezier dat er zoveel mensen met ons meeleven!

• 04 Juni 2014 - 11:38

Denie:

wat een lang verhaal! weer hartelijk dank. niet te geloven dat jullie ondanks alle goede en minder goede gaven zoooo ver gevorderd zijn. hier gaat de tijd voorbij aan ditjes en datjes in en om het huis.... we zullen met Margie overleggen wie dit verhaal + foto's voor Ma uitprint.
    Succes bij alles en hopelijk is 35 graden te doen...

• 04 Juni 2014 - 15:19

BETS:

wauw, ik wou dat er een film van gemaakt werd. van al die ontmoetingen en de plaatsen waar jullie overnachten. En dan heb ik het nog niet over wat jullie onderweg zien.
    maar de beschrijving is zo dat ik er beelden bij kan bedenken. Succes met de warme dagen. geniet van de pyreneeen xxx

• 05 Juni 2014 - 01:32

Paulien En Bert:

Wie had gedacht dat ik je verhaal in het Frans zo goed kan volgen. Wat ons fascineert is de ontmoetingen. Wat geweldig. Wat een rijkdom hoe nat je ook regent. Groet je cowboy van ons en weet dat naast een sterke man altijd een nog veel sterkere vrouw staat. Ook dat moet je hem maar vertalen. Leve Lilly, leve Jolie coeur, leve Ineke.

• 05 Juni 2014 - 13:17

Willem En Inge:

Wat een geweldig verhaal weer en wat ontmoeten jullie bijzondere mensen. Ik zit met de iPad en de kaart van Zuid-Frankrijk op mijn schoot en volg jullie "op de voet". Het is af en toe wel afzien, hè? Ik heb veel bewondering voor jullie. Succes met 't warme weer en op naar de Pyreneeën. Het is daar prachtig. Dikke kus, Inge.