Een helse dag - Reisverslag uit Juncalas, Frankrijk van ineke et jean-françois cornet - WaarBenJij.nu Een helse dag - Reisverslag uit Juncalas, Frankrijk van ineke et jean-françois cornet - WaarBenJij.nu

Een helse dag

Blijf op de hoogte en volg ineke et jean-françois

27 Juni 2014 | Frankrijk, Juncalas

We vertrekken vroeg omdat het s’middags zou gaan omweren. We hebben heel lekker geslapen in het stro. Het heeft weer veel geregend vannacht, weer takken van de populieren die gevallen zijn, maar nu niet naast ons en we hadden beschutting. We volgen de rivier “le Gave” voor 5 kms totdat we in Lourdes aankomen, le Gave was wild.

Tegen 9h30 zijn we bij de Kathedraal etc, lopend natuurlijk. Alle mensen kijken naar ons….. Wow paarden, we willen zo snel mogenlijk de stad verlaten…..

Als we de hotels en de touristische winkels voorbijgaan, poept Lily, oh nee, men kijkt…. Ik verontschuldig en loop door…. En 20m verderop stopt Joli Coeur om te poepen….. Een italiaan komt zijn boetiek uit en maakt gebaren om de poep op te ruimen. Ik verontschuldig ons en loop door, en het is niet waar, ook Indigo laat zijn merk achter…. Maar we gaan snel door en verlaten de stad. Zelfs geen tijd om boodschappen te doen….. We willen geen bussen en toeristen meer zien…..

We komen uit bij Pic de Jer; er is een kabelbaan. We vragen of de GR ok is voor de paarden, ze weten het niet….

We beginnen te klimmen en klimmen en klimmen. Eerst een groot pad, daarna kleine…. Voor minstens een uur lopen we. Daarna gaat het zo omhoog en omlaag, steeds moeilijker met grote stenen op het pad. De paarden moeten beslissen hoe en waar ze lopen…. Lily en Joli Coeur lopen los. Jf voorop met indigo in hand. Geen tijd om te stoppen want er is geen plaats…. Ook geen tijd om te eten. Het is een erg mooi parcours maar doet me denken aan het nekbrekende pad bij Gargilesse.

We stoppen om te eten als we weer asfalt vinden, tegen 13uur. Jf zegt dat er niet veel rijders daar zijn geweest waar wij net zijn geweest….

We moeten nog 5 a 6kms voordat we bij een dorp zijn waar we kunnen stoppen. Na de asfalt weg zoeken we de GR op een boerderij., een vrouw laat het ons zien, daarna is het een spel om te GR te vinden. Na een weiland, na een hek, en daarna volgt het een berg, en het is erg nauw. Lily raakt met haar zadeltassen een boom links en daar raakt ze van uit evenwicht. Ze probeert zich met haar achterbenen weer terug te krabbelen maar de aarde breeks EN ZE VALT 5 Meter naar beneden, al rollend…. Ik dacht dat ze dood was of dat ze een of meerdere benen had gebroken…. We konden haar niet meer zien, we moeten naar beneden om haar te zien….

Jf eerst op zijn billen, Indigo gaat er los achteraan ( niets in vergelijking wat we in “Mon Cocu” hebben gedaan…. Dat is een makkie in vergelijking)

Ik ook, maar ik was in paniek. Joli Coeur komt achter me aan.

Lilly staat, een beetje dwazig. Niks gebroken, alleen wat materiaal. We laten haar een beetje lopen, alles gaat goed. JF repareert de zadeltassen en we gaan uit het weiland om zo vlug mogenlijk een plek te vinden om over onze schrik heen te komen.

We vinden een plek in Juncalas na 1.5kms. We ontzadelen Lily, JF raakt haar overal aan, maar niets te zien, alles gaat goed. Ze rolt en plast goed. Wij zetten de tent op, de regen en het omweer komen eraan. Oranje waarschuwing. We wisten het. Van 18h tot 6uur s’ochtends houdt het niet op. 60-80mm water. We zitten op een helling, boven ons een weg met een bron, s’nachts veranderd de bron… overal zand en steentjes. Ook in onze tent modder en water……..

We hebben vanochtend alles schoon gemaakt en we hebben een vakantiehuisje gevonden. De mevrouw neemt me mee boodschappen doen; we hadden nog een wortel, pasta en ham….

We gaan morgen dus weer verder met onze rit, we hebben besloten de GR niet te volgen, slecht onderhouden en met de regen nog gevaarlijker. We nemen grote bospaden en kleine asfalt wegen. En we doen kleine ritten voor de komende dagen om te zien of alles goed gaat met Lily. We hebben er weer zin in want alles gaat goed met lily en dat is toch een wonder… we zijn niet ver van Lourdes J

Fotos volgen.

Tot de volgende keer

• 27 Juni 2014 - 20:50

Helen:

Makkelijk he! zo'n persoonlijke vertaalster! ;)

• 27 Juni 2014 - 21:01

Wil En Marianne:

Inderdaad, wat een helse dag! Eerst de tocht door Lourdes met de ontlasting, dan de val van Lily en vervolgens een modderbad.
    Wat fijn dat Lily niets gebroken heeft!!!

Geniet van jullie vakantiehuisje.

Veel respect voor jullie doorzettingsvermogen.
    Liefs, Wil en Marianne

• 27 Juni 2014 - 22:09

Denie:

Schrik op schrik dat houdt een mens gezond, zou Ma zeggen. Zo'n val van je trouwe ezel voor je ogen te zien gebeuren....moet heel veel van je vergen. Gelukkig dat alles goed lijkt en jullie de moed en kracht hebben om aangepast en opgewekt door te gaan.

• 28 Juni 2014 - 00:04

Paulien En Bert:

Hoe kan je nou niet in herhalingen vallen als je jullie avontuur leest. Wat een avontuur, wat goed toch dat jullie je ook op tegenslagen hebt voorbereid. Hoe verschrikkelijk moet het zijn om voor je ogen zo'n dierbaar wezen als Lilly te zien vallen. Knap hoor om je te herpakken en weer te genieten. Niet Lourdes. Het wonder zit in jullie zelf.

• 28 Juni 2014 - 12:02

Bets:

Elke dag is weer anders. Maar dit wil je net meer meemaken. Laat die film maar uit je hoofd verdwijnen. Liefs Bets

• 30 Juni 2014 - 21:59

Joke De Gruijter:

Dit avontuur is bijna meer dan een mensenleven kan bevatten, maar jullie doen het uitstekend!