Visites, Hérault, repos 2 - Reisverslag uit Le Caylar, Frankrijk van ineke et jean-françois cornet - WaarBenJij.nu Visites, Hérault, repos 2 - Reisverslag uit Le Caylar, Frankrijk van ineke et jean-françois cornet - WaarBenJij.nu

Visites, Hérault, repos 2

Blijf op de hoogte en volg ineke et jean-françois

14 Augustus 2014 | Frankrijk, Le Caylar

Il n'a pas pris tout mon recit; c'est pour ça cette deuxième partie

En arrivant à Camplong on est crevé: 5 heures de cheval, au moins 3 heures à pied. On voit un café: fermé, on voit epicerie: fermé......
On va au stade, terrain le long d'un petit ruisseau , il y a l'ombre et de l'herbe. Juste à côté un camion qui vend boissons fraîches et à manger , mais il n'y a personne... ):
On lave les chevaux, on installe paddock, on se lave nous même dans le ruisseau . Ça fait super bien!!! JF va au camion pour regarder s'il y a qq un. Il revient avec repas complet et boissons fraîches!!!!!!! Salade, brochette de maigres de canard, frites; nos derniers sous sont bien dépensés.On se régale. Avant de dormir je regarde météo sur IPad: alerte orange, orage.....
On vérifie les sardines de la tente. On est juste au lit et ça commence....pluie, vent ( on est en dessous chênes, j'ai un peu peur, la tente est illuminé pendant deux heures et ça grogne entre les montagnes. Les chevaux sont excités, on les entend courir.
Finalement ça part et on s'endort. Une demie heure après , on entend les chevaux marcher de l'autre côté de notre tente; c'est pas normal!!!! On sort et ....ils sont tous les trois à côté de notre tente. JF vérifie la clôture, il y a une piquet par terre, ils ont fait le tour de stade pour arriver ou ils sont, ils auraient bien pouvoir partir en forêt ou en ville mais non, ils restent à côté; trop bien! Ils sont superbes!
Samedi 9 Août on se lève quand même tôt, il va faire chaud. Malgré une nuit courte on part tôt. Je traite avec tritec, les taons sont déjà la. On prend des branches pour chasser ces bêtes. Il faut que je fasse attention quand je regarde la carte que Joli Cœur ou Lily mangent pas les feuilles de ma branche.... On monte en montagne et on voit personne pendant trois heures, pas de maisons, rien. On se trompe des chemins, ma faute, mais le hasard n'existe pas, on arrive en face d'une camping à la Tour sur Orb (propriétaire belge) ou on peut s'installer. Il y a beaucoup des Belges, on a beaucoup des visites et questions sur notre périple. Maintenant c'est moi qui explique parce que la plus part est Flamand.
Le gardien emmène JF acheter des granulés, chercher de l'argent et des cours à Le Bousquet sur Orb. Mais il oublie son tabac........ Je revois le gardien quand je cherche notre linge, il emmène deux pacquets de cigarettes; grand sourire sur visage de JF quand il les a reçu...
Grande surprise: Ciska, ma fille, téléphone...elle va venir demain avec Jeremy, son copain pour manger à midi. On a au moins 15 km à faire, il faut qu'on part tôt.
On boit apéro avec couple d'Anvers, très gentil, qui viennent déjà 10 ans sur ce camping. JF boit de pastis avec glaçons....une double luxe et il en prend deux fois même.....moi je prend un vin blanc, bien frais. On discute pendant une heure.
On mange et après au lit. Il faut se lever tôt le lendemain.
Dimanche 10 Août on se lève à 6 heures. On essaye pas faire du bruit. Départ à 7.58 heures.
On prend petit goudron, on est vraiment entouré par les montagnes. On monte et on monte et on monte.... On passe dans petit village: Lunas. Très joli. Après on prend la route vers Joncel. Finalement on a un grand chemin, superbe vers Joncelets, vraiment loin de tout; quelques maisons et un camping. On arrive à 11.30, les chevaux ont bien marché. Le téléphone ne passe plus, je ne peux pas contacter Ciska pour dire qu'on est là.Sur le camping il y a une colonie de vacances (10 enfants et deux monitrices )qui partent dans l'après midi. Les chevaux et Lily peuvent aller dans paddock avec des chèvres .... Et les enfants sont tout le temps autour.
Et Ciska et Jeremy arrivent: ça fait grand bien de les revoir!! On mange ensemble. Et on raconte les dernières nouvelles. Jeremy doit travailler lundi alors vers 14.30 ils retournent direction l'Indre. Nous on fait petite sieste, on regarde les cartes pour les prochaines étapes. Le soir on mange avec Parisien qui est tout seul sur camping avec petite tente. Il évite de parler de lui et pose beaucoup de questions sur notre périple. On mange le poulet et pastèque que la colonie des vacances nous ont laissé.
Dans la nuit il pleut. Vers 2 heures du matin des nouveaux arrivés qui mettent leur tentes avec aide de lumière des phares de leur voiture.
Lundi 11 Août: On a du mal de se lever ce matin...mais le parcours pour aujourd'hui est longue, autour de 25 km... On part vers 9 heures, les chevaux ont mangé la reste des granulés et des pommes qui étaient tombés. Lily est blessée au paturon gauche arrière, mais elle boîte pas. On met pommade.
On monte pendant 6 km. Sur goudron. Très calme. Dans nos 6 1/2 heures de rando on voit 6 voitures. Nature est très joli, forêt,vignes. Après plus rocheux, on se croit au Texas....(les grands causses). On suit voie verte pour cycliste, promenade à pied et à cheval.
Vers 15 heures on arrive au camping; pas de place. On retourne sur nos pas et demande agriculteur. On peut s'installer autour de son hangar , installé par EDF avec panneaux solaires.
Juste avant on a laissé boire les chevaux dans bacs en pierre devant grand maison. La dame nous donne des prunes, les arbres sont pleines des fruits. Le monsieur nous emmène deux bouteilles de vin de leur région, Le Hérault. Les chevaux ont de l'herbe. Nous on dort dans la paille en dessous de hangar. Il y a deux camions de paille qui arrivent de Cantal et la paille est stocké sous le hangar . On peut prendre nourriture pour cerfs et sangliers pour nos chevaux. Un homme super gentil.
Mardi 12 Août; on a super bien dormi. Aujourd'hui on va à Le Caylar, pas loin. On a réservé camping. Si c'est bien pour les chevaux on va rester au moins deux jours. Le temps de se reposer et de se préparer pour les jours qui viennent.
On suit toujours réseau verte, impeccable. Vers 11.30 au village, on boit un coup. Au camping on peut s'installer au bout, terrain avec l'ombre et terrain pour chevaux. Super!!! Et..... Il y a un petite haut vent avec frigo et électricité (ils ont eu un festival et ça est resté.)
Dans l'après midi Inge et Willem (des amis de Pays bas, qui sont sur camping à Meyrueis) viennent nous rendre visite. Ils emmènent tabac pour la pipe pour JF, (ils suivent bien notre périple.)....et du whisky et gel douche....On fait cours avec eux dans leur bolide (Audi cabriolet....) et Willem prépare super repas pour nous!!!!
Toast tomate chèvre chaud, escalope de dinde avec patates sautées et salade composée , fromage, et dessert..... On passe du bon temps ensemble. Vers 21 heures ils retournent vers leurs enfants sur le camping, pour 40 km ici ils mettent 1 1/2 heures à cause de tous ces virages. On dort comme des bébés...
Ce matin vers 4 heures ça commençait à pleuvoir et le vent se lève. À 7 heures JF est obligé de sortir et de se lever et remettre des sardines; notre tente s'envole! Il met des cailloux sur les sardines et ça tient! Les chevaux sont excités, ils galopent dans leur parc. Ils sont plein de terre rouge. On mange, on donne à manger aux chevaux. Inge et Willem ont emmené à manger pour nous mais aussi pour les chevaux, ils l'ont cherché dans une centre équestre, une aventure pour eux... Pendant qu'ils mangent on change leur parc, l'herbe était mangé...
Après on boit café , chocolat chaud à l'accueil et on prend une douche. La reste du matin on bidouille et après manger (reste de la salade de hier) on fait sieste. On a froid, le vent est froid, mais dans la tente on est bien!
Demain on reste encore ici et vendredi on repart, direction Florac.
J'espère que je peux mettre les photos, avec le vent internet marche pas très bien. Sinon ça sera plus tard. A la prochaine!

• 14 Augustus 2014 - 17:02

Willem En Inge:

RESTAURANT CHEZ GUILLAUME POUR ANIMAL ET L'HOMME!!!

• 15 Augustus 2014 - 13:58

Paulien En Bert:

Vrijheid zit in jezelf. Deze filosofische gedachte is in de loop van jullie verhaal geland. Als dat niet zo was, zou jullie tocht toch een struggle for life zijn! En dan in Jeux les Bois zo'n mooi, comfortabel, veilig ......... Ach, Bert, zeur niet! Vrijheid en geluk zit in jezelf.
    Oh ja, Guillaume, kunnen wij reserveren? Het menu bevalt ons. We brengen ons hondje ook mee.

• 16 Augustus 2014 - 16:53

Ineke:

Vertaling van mijn zussie! Bedankt Helen!

Als we in Camplong aankomen zijn we kapot; 5 uur te paard, minstens 3 uur lopen. We zien een cafe; gesloten, we zien een winkel; gesloten.....We gaan naar het stadium, een terrein langs een riviertje, er is schaduw en gras. Net naast een vrachtwagen die koude drankjes en eten verkoopt, maar er is niemand :( We wassen de paarden, we installeren de heining, we wassen onszelf in het riviertje. Dat is hartstikke fijn!!! JF gaat naar de vrachtwagen om te kijken of er weer iemand is, hij komt terug met een hele maaltijd en koele drankjes!!!! Sla, eenden-spijzen, friet, onze laatste centen zijn goed uitgegeven. We genieten met lange teugen. Voordat we gaan slapen kijk ik op mijn Ipad naar het weerbericht; oranje waarschuwing, omweer.... We checken de tentbevestigingen. We zijn net in bed en het begint...... regen, wind (we zitten onder eikenbomen en ik ben een beetje bang, de tent licht op twee uur lang en het rommelt tussen de bergen, de paarden zijn opgewonden, we horen ze rennen. Uiteindelijk houdt het op en we slapen in, een half uur daarna horen we de paarden lopen naast onze tent, dat is niet normaal! We gaan eruit en...... Ze zijn alle drie naast onze tent. JF kijkt de omheining na, er ligt een paaltje op de grond. Ze zijn rondom het stadium gelopen en naar ons toe gekomen, ze hadden makkelijk het bos in kunnen gaan of de stad in, maar nee, ze blijven bij ons, hartstikke goed! Ze zijn geweldig!
    Zaterdag 9 augustus staan we toch vroeg op, het zou warm worden, Ondanks een korte nacht vertrekken we vroeg. Ik doe Tritec op de paarden, de horzels zijn er al. We nemen takken om die beesten weg te jagen. Ik moet oppassen als ik op de kaart kijk want Joli Coeur en Lily eten de blaadjes van mijn stok. We gaan de bergen in en we zien drie uur niemand, geen huizen, niets. We nemen het verkeerde pad, mijn schuld, maar het lot brengt ons naar een camping in La Tour sur Orb (belgische eigenaars) waar we terecht kunnen. Er zijn veel belgen, we hebben veel bezoek en vragen over onze reis. Dit keer moet ik het uitleggen want het is voor het merendeel in het vlaams. De campinhouder neemt JF mee om graan te halen, en geld en boodschappen in Le Bousquet sur Orb. Maar hij vergeet tabac...... Ik zie de campinghouder weer als ik de was ga halen, hij heeft 2 pakjes cigaretten, grote glimlach op JF zijn gezicht als hij ze aanneemt.
    Grote verassing, Ciska, mijn dochter, belt... Ze komen morgen langs met Jereny, haar vriend, om samen tussen de middag te eten. We moeten minstens 15kms, we moeten dus vroeg weg.
    We drinken een apero met een stel uit antwerpen, erg aardig, die komen al 10 jaar op deze camping, JF drinkt pastic met ijs... een dubbele luxe et hij neemt er nog twee..... ik drink witte wijn, erg koel. We kletsen een uur lang. We eten en gaan naar bed. We moeten er vroeg uit de volgende ochtend.
    Zondag 10 augustus staan we om 6 uur op. We proberen geen geluid te maken. Vertrek om 7h58. We nemen kleine asfaltwegen, we zijn omringt door bergen. We stijgen en stijgen en stijgen..... We gaan door een klein dorpje, Lunas. Erg mooi. Daarna gaan we richting Joncel. Uiteindelijk volgen we een groot pad, prachtig richting Joncelets, Echt erg ver weg van alles; Enkele huizen en een camping. We komen aan om 11h30, de paarden hebben goed gelopen. Geen telefoon bereik meer, ik kan Ciska niet bereiken om te zeggen dat we er zijn. Op de camping is een vakantiecolonie (10kinjes en 2 begeleiders) die s'middags weg gaan. De paarden en Lily kunnen een weiland in met de geiten..... En de kinderen zijn er konstant bij.
    En dan komen Ciska en Jeremy aan; dat doet ons goed hun weer te zien! We eten samen. En we vertellen het laatste niewus. Jeremy moet maandag werken dus vertrekken ze tegen 14h30 richting l'Indre. Wij doen een dutje, we bekijken de kaarten voor de volgende etappes. S'avonds eten we met een parijsenaar die alleen op de camping is in een klein tentje. Hij ontwijkt over zichwelf te praten en vraagt veel over onze reis. We eten de kip en meloen die de vakantiegroep ons heeft achtergelaten. S'nachts regent het. Tegen 2 uur s'ochtends komen nieuwe mensen aan die hun tenten opzetten met behulp van de lichten van hun auto.
    Maandag 11 augustus; We hebben moeite vroeg op te staan.... Maar onze reis vandaag is lalng, ongeveer 25kms..... We vertrekken tegen 9 uur, de paarden eten de rest van het graan en de appels die waren gevallen. Lily is geblesseerd op haar achter onderbeen, maar ze loopt niet mank. We doen er zalf op.
    We stijgen 6kms. Op asfalt. erg rustig. Tijdens onze 6 1/2 uur rit, zien we 6 autos. De natuur is erg mooie, bos, wijngaarden. Daarna wat meer rotsen, het lijkt wel of we in Texas zijn....( Les grands causses).
    We volgen de groene weg voro fietsers, paardrijders en wandelaars. Tegen 15uur komen we op de camping aan; geen plek. We gaan terug en vragen een boer. We kunnen ons installeren rondom zijn schuur, die door EDF is gebouwd met zonnepannelen. Net voordien hebben we de paarden laten drinken in een stenen bak voor het grote huis. De mevrouw geeft ons pruimen, de bomen zitten vol fruit. De meneer brengt ons twee flessen wijn uit hun regio, Le Herault. De paarden hebben gras, wij slapen in het stro in de schuur. We kunnen voer voor de herten en wilde zwijnen nemen voor de paarden. De man is erg lief.
    Dinsdag 12 augustus; we hebben heerlijk geslapen. Vandaag gaan we richting Le Caylar, niet ver. We hebben een camping gereserveerd. Als het er goed is voor de paarden, blijven we er minstens 2 dagen. Tijd om uit te rusten en ons voor te bereiden op de volgende dagen.
    We volgen nog steeds de groene weg, prima. Tegen 11h30 zijn we in het dorp, we drinken wat. Op de camping kunnen we ons installeren aan het einde, terrein met schaduw en een terrein voor de paarden, prima!!
    En... Er is een afgedenkt gedeelte met een koelkast en electriciteit (ze hadden een feest en dat was nog blijven staan). S'middags komen Inge en Willem (vrienden uit nederland die op een camping staan in Meyruels).
    Ze nemen tabac mee voor JF (ze lezen ons reisverslag....) en whiskey en douche gel... We gaan boodschappen met hun doen in hun bolide (audi cabriolet....) en Willem maakt het eten voor ons!!!
    Toast met warme geitenkaas, kalkoen escalope met gebakken aardappeltjes en salade, kaas en toetje....
    We hebben een een gezellig moment samen. Tegen 21uur gaan ze weer terug naar hun kinderen op de camping, om 40kms te doen duurt het 1 1/2uur door de vele bochten. We slapen als babies.
    Vanochtend tegen 4uur begint het te regenen en de wind komt op. Tegen 7 uur moet JF eruit om de tenthaken vaster te zetten; onze tent waait weg! Hij legt stenen op de haken en het houdt! De paarden zijn opgewonden , ze galoperen door hun weiland. Ze zitten onder de rode modder. We eten, we geven de paarden te eten, Inge en Willem hebben eten voor ons meegenomen maar ook voor de paarden. Ze hebben het bij een manege gehaald, een heel avontuur voor hun..... Terwijl ze eten, verzetten wij de heining, het gras was op.....
    Daarna drinken we een koffie/warme chocolademelk bij de receptie en nemen we een douche. De rest van de ochtend rutselen we wat aan en na het eten (overgebleven salade van gisteren) gaan we een dutje doen. We hebben het koud, de wind is koud, maar in de tent is het lekker.
    Morgen blijvn we hier nog en vrijdag gaan we weer verder, richting Florac.
    Ik hoop de fotos hierbij te zetten, met die wind doet de internet het niet goed. Anders komt het later wel.
    Tot volgende keer.

• 16 Augustus 2014 - 19:58

Bets:

Bedankt voor de vertaling zusje, Dat helpt echt. Ien wat maak je veel mee. Ik vnd het elke keer weer fijn om te lezen.
    Wat fijn dat je ook bekenden ziet, tijdens deze lange reis. Blijf genieten. liefs bets

• 18 Augustus 2014 - 11:11

Marianne:

Fijn die vertaling! Leest voor mij gemakkelijker.
    Wat maken jullie veel mee (ook ontberingen) en wat blijven jullie positief en tevreden met wat jullie wordt aangereikt. Verder valt me steeds weer op hoeveel contacten jullie leggen.
    Wie goed doet, goed ontmoet.
    Liefs,
    Marianne.

• 19 Augustus 2014 - 22:36

Isabelle REMONGIN:

Quel plaisir de lire régulièrement vos aventures ! De retour hier soir des Laboureaux. Dimanche nous avons entendu toute l'après-midi les rires de la famille Cornet lors d'une d'une grande partie de pèche. Génial ! Odile est devenue copine avec les filles, baby-sitting à la clé si besoin. Bref tout est pour le mieux dans le meilleur des mondes. On vous embrasse. Isabelle et Michel

• 26 Augustus 2014 - 19:27

Anja De Vriendt:

Hallo Ineke en JF, wij stonden op de camping in La Tour sur orb toen jullie daar ook waren. Het verhaal van jullie avontuur deed al snel de ronde en ook wij waren benieuwd en kwamen een kijkje nemen. De kinderen vonden het leuk om de paarden en Lily te aaien, ik was vooral onder de indruk van jullie moed. Ik vind het fijn om jullie ervaringen hier te lezen en wens jullie nog veel succes met het waarmaken van jullie levensdroom. Ik ga proberen om af en toe nog eens naar het verdere verloop van jullie reis te kijken. Groetjes van de familie Quinet uit Antwerpen.